Bel Ağrısında Hangi Durumlarda Direk Grafi Çektirilmeli?

BEL AĞRISINDA HANGİ DURUMLARDA DİREK GRAFİ ÇEKTİRİLMELİ?

Sizlere bugün bel ağrınız varsa hangi durumlarda direk grafi çektirmelisiniz, bu konudan kısaca bahsetmek istiyorum.

Ülkemizde bel ağrısıyla doktora giden hastalarımıza çok fazla miktarda görüntüleme tetkikleri istenmekte ne yazıkki. Daha hastayı muayene etmeden daha basit bir görüntüleme tetkiki olan direk grafi (röntgen) yerine , direk lomber (bel) MR ‘ı istenmektedir. Bu kadar doğru acaba ?

Bugün sizlere hangi durumlarda direk grafi yani röntgen tetkiki istenmesi gerekiyor bu konudan kısaca bahsetmeye çalışacağım.

Aşağıdaki durumlarda mutlaka uzman bir hekime görünüp, bir görüntüleme tetkiki ( mümkünse direk grafi) yapılması gerekmektedir.

1- >50 yaş: Bu yaşlarda eğer ağır kaldırmadıysanız ya da ters bir hareket yapmadıysanız bel ağrısı görülme ihtimali pek yüksek değildir. Bu nedenle eğer bu yaşlarda başlayan bir bel ağrısı şikayetiniz varsa mutlaka bir uzman hekime görünmeye çalışın.

2-Ankilozan Spondilit şüphesi: Eğer bel ağrınız inflamatuvar yani normalde görülen bel ağrılarının aksine dinlenmekle artıp, hareket etmekle azalıp özellikle geceleri ağrınız oluyorsa bel ağrınızın nedeni romatizmal bir hastalık olabilir.

3-Ciddi Travma ve Kırık Şüphesi: Eğer ciddi bir düşme, çarpma gibi yüksek enerjili travma yaşadıysanız en kısa zamanda bir uzman hekime görünün.

4-İdrar ve gaita inkontinansı: Eğer idrar veya büyük tuvaletinizi tutamayıp kaçırıyorsanız acil bir şekilde bir hekime başvurun. Bu durumun altından büyük bir bel fıtığı çıkabilir.

5-Progresif Nörolojik Defisit: Eğer ilerleyici kas güçsüzlüğünüz varsa mutlaka en kısa zamanda bir uzmana görünmeye çalışın.

6-Açıklanamayan kilo kaybı: Eğer bel ağrınızla birlikte kilo kaybınız da oluyorsa bu durum malignite gibi ciddi bir sistemik hastalıktan kaynaklanıyor olabilir.

7-Ateş: Eğer bel ağrınızla birlikte ateşiniz de varsa bu durumun nedeni bel bölgesinde tüberküloz gibi ciddi bir enfeksiyon olabilir.

8-Kortikosteroid Kullanımı: Eğer uzun süreli ( 3 aydan fazla)  kortizon kullanıyorsanız bel ağrınız için mutlaka bir uzmana görünün.

9-Bir aylık tedaviye rağmen bel ağrılarınızın düzelmemesi: İstirahat, medikal veya fizik tedavi yöntemlerine rağmen geçmeyen ağrılarda mutlaka bir uzman hekime görünmeye çalışın.

Evet değerli hastalarım; bugün sizlere hangi durumlarda bel ağrınızı ciddiye alıp doktora gitmelisiniz konusunda genel bilgiler vermeye çalıştım.

Bir sonraki yazımızda görüşmek dileğiyle.